Guvernul
României
Versiune
actualizata la data de 28/07/2005 avand ca sursa Indaco
Systems
Atenție! |
Acest
text este o reproducere neoficiala a unui act ce a suferit modificări de-a
lungul timpului, dar care nu a fost republicat în Monitorul Oficial.
La
acest text nu se va face referire în nici un document oficial, el având
numai un caracter informativ. AID-ONG
nu își asumă răspunderea pentru consecințele juridice generate de
folosirea acestui text. |
În
temeiul dispozițiilor art.
107 alin. (1) și (3) din Constituția României și ale art. 1 lit.
S pct. 2 din Legea nr.
206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonanțe,
Guvernul
României emite următoarea ordonanță:
CAPITOLUL
I
Dispoziții generale
Art.
1. -
(1)
Persoanele fizice și persoanele juridice care urmăresc desfășurarea unor
activități de interes general sau în interesul unor colectivități ori, după caz,
în interesul lor personal nepatrimonial pot constitui asociații ori fundații în
condițiile prezentei ordonanțe.
(2)
Asociațiile și fundațiile constituite potrivit prezentei ordonanțe sunt persoane
juridice de drept privat fără scop patrimonial.
(3)
Partidele politice, sindicatele și cultele religioase nu intră sub incidența
prezentei ordonanțe.
Art.
2. -
Prezenta ordonanță are ca scop crearea cadrului pentru:
a)
exercitarea dreptului la liberă asociere;
b)
promovarea valorilor civice, ale democrației și statului de drept;
c)
urmărirea realizării unui interes general, local sau de grup;
d)
facilitarea accesului asociațiilor și fundațiilor la resurse private și publice;
e)
parteneriatul dintre autoritățile publice și persoanele juridice de drept privat
fără scop patrimonial;
f)
respectarea ordinii publice.
Art.
3. -
Actele juridice de constituire a asociațiilor și fundațiilor, încheiate în
condițiile prezentei ordonanțe, sunt guvernate de legea civilă.
CAPITOLUL
II
Înființarea asociațiilor și a fundațiilor
Secțiunea
1
Constituirea și înscrierea asociației
Art.
4. -
Asociația este subiectul de drept constituit de trei sau mai multe persoane
care, pe baza unei înțelegeri, pun în comun și fără drept de restituire
contribuția materială, cunoștințele sau aportul lor în muncă pentru realizarea
unor activități în interes general, al unor colectivități sau, după caz, în
interesul lor personal nepatrimonial.
Art.
5. -
(1)
Asociația dobândește personalitate juridică prin înscrierea în Registrul
asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripție teritorială își are sediul.
(2)
În temeiul dreptului constituțional la asociere, persoanele fizice se pot asocia
fără a constitui o persoană juridică atunci când realizarea scopului propus
permite aceasta.
Art.
6. -
(1)
În vederea dobândirii personalității juridice, membrii asociați încheie actul
constitutiv și statutul asociației, în formă autentică sau atestată de avocat.
(2)
Actul constitutiv cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute:
a)
datele de identificare a membrilor asociați: numele sau denumirea și, după caz,
domiciliul sau sediul acestora;
b)
exprimarea voinței de asociere și precizarea scopului propus;
c)
denumirea asociației;
d)
sediul asociației;
e)
durata de funcționare a asociației - pe termen determinat, cu indicarea expresă
a termenului, sau, după caz, pe termen nedeterminat;
f)
patrimoniul inițial al asociației; activul patrimonial, în valoare de cel puțin
un salariu minim brut pe economie, la data constituirii asociației, este
alcătuit din aportul în natură și/sau în bani al asociaților. În cazul aportului
în natură, forma autentică a actului constitutiv și a statutului este
obligatorie;
g)
componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control
ale asociației;
h)
persoana sau, după caz, persoanele împuternicite să desfășoare procedura de
dobândire a personalității juridice;
i)
semnăturile membrilor asociați.
(3)
Statutul cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute:
a)
elementele prevăzute la alin. (2), cu excepția celor precizate la lit. g) și h);
b)
precizarea scopului și a obiectivelor asociației;
c)
modul de dobândire și de pierdere a calității de asociat;
d)
drepturile și obligațiile asociaților;
e)
categoriile de resurse patrimoniale ale asociației;
f)
atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale asociației;
g)
destinația bunurilor, în cazul dizolvării asociației, cu respectarea
dispozițiilor art. 60.
Art.
7. -
(1)
Oricare dintre membrii asociați, pe baza împuternicirii date în condițiile art.
6 alin. (2) lit. h), poate formula o cerere de înscriere a asociației în
Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripție teritorială urmează să-și aibă sediul.
(2)
Cererea de înscriere va fi însoțită de următoarele documente:
a)
actul constitutiv;
b)
statutul asociației;
c)
actele doveditoare ale sediului și patrimoniului inițial;
d)
dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după
caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.
(3)
Este interzisă utilizarea în denumirea asociației a denumirilor specifice
autorităților și instituțiilor publice.
(4)
În cazul nerespectării dispozițiilor alin. (3), Ministerul Justiției va refuza
motivat eliberarea dovezii disponibilității denumirii.
Art.
8. -
(1)
Asociația devine persoană juridică din momentul înscrierii ei în Registrul
asociațiilor și fundațiilor.
(2)
În termen de 3 zile de la depunerea cererii de înscriere și a documentelor
prevăzute la art. 7 alin. (2) judecătorul desemnat de președintele instanței
verifică legalitatea acestora și dispune, prin încheiere, înscrierea asociației
în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
(21)
În cadrul procedurii de verificare a legalității cererii de înscriere și a
documentelor prevăzute la art. 7 alin. (2), judecătorul desemnat de președintele
instanței verifică respectarea dispozițiilor art. 7 alin. (3) și poate dispune,
prin încheiere motivată, înscrierea asociației în Registrul asociațiilor și
fundațiilor, chiar dacă există un refuz motivat al Ministerului Justiției de a
elibera dovada disponibilității denumirii, pe care îl apreciază ca neîntemeiat.
(3)
Odată cu efectuarea înscrierii, încheierea prin care s-a dispus înscrierea se
comunică din oficiu, pentru evidența fiscală, organului financiar local în a
cărui rază teritorială se află sediul asociației, cu menționarea numărului de
înscriere în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Art.
9. -
(1)
În cazul în care cerințele legale pentru constituirea asociației nu sunt
îndeplinite, judecătorul, la expirarea termenului prevăzut de art. 8 alin. (2),
va cita, în camera de consiliu, pe reprezentantul asociației, punându-i în
vedere, în scris, să remedieze neregularitățile constatate până la termenul
următor, care nu va fi mai mare de o săptămână.
(2)
Dacă neregularitățile constatate privesc dispozițiile art.
40 alin. (2) din Constituție, pentru termenul fixat va fi citat
și parchetul de pe lângă instanța sesizată, căruia i se vor comunica, în copie,
cererea de înscriere, împreună cu actul constitutiv și statutul asociației.
În
acest caz punerea concluziilor de către procuror este obligatorie.
Art.
10. -
(1)
În situația în care, la termenul fixat, neregularitățile sunt înlăturate,
judecătorul, ascultând și concluziile procurorului, dacă este cazul, va lua act
despre aceasta prin încheiere, dispunând înscrierea asociației în Registrul
asociațiilor și fundațiilor.
(2)
În cazul în care neregularitățile nu au fost înlăturate sau, deși legal citat,
reprezentantul asociației lipsește în mod nejustificat, judecătorul va respinge
cererea de înscriere prin încheiere motivată.
(3)
Încheierile prevăzute în acest articol se vor pronunța în cel mult 24 de ore de
la închiderea dezbaterilor și se vor redacta în termen de cel mult 48 de ore de
la pronunțare.
Art.
11.
- (1)
Încheierile de admitere sau de respingere a cererii de înscriere sunt supuse
numai recursului.
(2)
În cazul în care procurorul nu a participat la soluționarea cererii, parchetului
pe de lângă instanța sesizată i se vor comunica și copii de pe actul constitutiv
și de pe statutul asociației, împreună cu încheierea de admitere ori de
respingere a cererii de înscriere, după caz.
(3)
Termenul de recurs este de 5 zile și curge de la data pronunțării, pentru cei
care au fost prezenți, și de la data comunicării, pentru cei care au lipsit.
(4)
Recursul se soluționează cu citarea părților, în camera de consiliu, de urgență
și cu precădere. Dispozițiile art. 10 alin. (3) cu privire la pronunțarea și
redactarea hotărârii se aplică în mod corespunzător.
Art.
12.
- (1)
Înscrierea în Registrul asociațiilor și fundațiilor, în conformitate cu art. 8,
se efectuează în ziua rămânerii irevocabile a încheierii de admitere,
eliberându-se, la cerere, reprezentantului asociației sau mandatarului acesteia,
un certificat de înscriere care va cuprinde: denumirea asociației, sediul
acesteia, durata de funcționare, numărul și data înscrierii în Registrul
asociațiilor și fundațiilor.
(2)
În relațiile cu terții dovada personalității juridice se face cu certificatul de
înscriere.
Art.
13.
- (1)
Asociația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, cu un număr
minim de 3 membri, organe de conducere proprii și un patrimoniu distinct de cel
al asociației.
(2)
Filialele sunt entități cu personalitate juridică, putând încheia, în nume
propriu, acte juridice în condițiile stabilite de asociație prin actul
constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziție, în numele
și pe seama asociației, numai pe baza hotărârii prealabile a consiliului
director al asociației.
(3)
Filiala se constituie prin hotărârea adunării generale a asociației.
Personalitatea juridică se dobândește de la data înscrierii filialei în
Registrul asociațiilor și fundațiilor.
(4)
În vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociației va depune cererea de
înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei, statutul, actul
constitutiv, actele doveditoare ale sediului și patrimoniului inițial ale
acesteia, la judecătoria în a cărei circumscripție teritorială urmează să-și
aibă sediul filiala. Dispozițiile
art. 6 și ale art. 9-12 sunt aplicabile în mod corespunzător.
Art.
131.
- (1)
Asociația își poate constitui sucursale, ca structuri teritoriale fără
personalitate juridică.
(2)
Sucursalele se constituie prin hotărâre a adunării generale.
(3)
Sucursalele desfășoară activitățile date în competența lor de către asociație.
Art.
14. -
Dacă asociația, prin natura scopului sau obiectivelor propuse, urmează să
desfășoare activități pentru care, potrivit legii, sunt necesare autorizații
administrative prealabile, aceste activități nu vor putea fi inițiate, sub
sancțiunea dizolvării pe cale judecătorească, decât după obținerea
autorizațiilor respective.
Secțiunea
a 2-a
Constituirea și înscrierea fundației
Art.
15.
- (1)
Fundația este subiectul de drept înființat de una sau mai multe persoane care,
pe baza unui act juridic între vii ori pentru cauză de moarte, constituie un
patrimoniu afectat, în mod permanent și irevocabil, realizării unui scop de
interes general sau, după caz, al unor colectivități.
(2)
Activul patrimonial inițial al fundației trebuie să includă bunuri în natură sau
în numerar, a căror valoare totală să fie de cel puțin 100 de ori salariul minim
brut pe economie, la data constituirii fundației.
(3)
Prin derogare de la prevederile alin. (2), în cazul fundațiilor al căror scop
exclusiv, sub sancțiunea dizolvării pe cale judecătorească, este efectuarea
operațiunilor de colectare de fonduri care să fie puse la dispoziția altor
asociații sau fundații, în vederea realizării de programe de către acestea din
urmă, activul patrimonial inițial poate avea o valoare totală de cel puțin 20 de
ori salariul minim brut pe economie.
Art.
16. -
(1)
În vederea dobândirii personalității juridice, fondatorul sau, după caz,
fondatorii încheie actul constitutiv și statutul fundației, în formă autentică,
sub sancțiunea nulității absolute.
(2)
Actul constitutiv al fundației cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute:
a)
datele de identificare a fondatorului sau, după caz, a fondatorilor: numele sau
denumirea și, după caz, domiciliul sau sediul acestora;
b)
scopul fundației;
c)
denumirea fundației;
d)
sediul fundației;
e)
durata de funcționare a fundației - pe termen determinat, cu indicarea expresă a
termenului sau, după caz, pe termen nedeterminat;
f)
patrimoniul inițial al fundației;
g)
componența nominală a celor dintâi organe de conducere, administrare și control
ale fundației ori regulile pentru desemnarea membrilor acestor organe;
h)
persoana sau persoanele împuternicite să desfășoare procedura de dobândire a
personalității juridice;
i)
semnăturile fondatorului sau, după caz, ale fondatorilor.
(3)
Statutul cuprinde, sub sancțiunea nulității absolute:
a)
elementele prevăzute la alin. (2), cu excepția celor de la lit. g) și h);
b)
explicitarea scopului și a obiectivelor fundației;
c)
categoriile de resurse patrimoniale ale fundației;
d)
atribuțiile organelor de conducere, administrare și control ale fundației;
e)
procedura de desemnare și de modificare a componenței organelor de conducere,
administrare și control, pe parcursul existenței fundației;
f)
destinația bunurilor, în cazul dizolvării fundației, cu respectarea
dispozițiilor art. 60.
Art.
17. -
(1)
Fundația dobândește personalitate juridică prin înscrierea sa în Registrul
asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei în a cărei
circumscripție teritorială își are sediul.
(2)
Cererea de înscriere va fi însoțită de următoarele documente:
a)
actul constitutiv;
b)
statutul;
c)
acte doveditoare ale sediului și patrimoniului inițial.
d)
dovada disponibilității denumirii eliberată de Ministerul Justiției sau, după
caz, refuzul motivat al eliberării acesteia.
(3)
Dispozițiile art. 17 alin. (1) și alin. (2) lit. d), ale art. 8-12 și ale art.
14 se aplică în mod corespunzător.
Art.
18.
- (1)
Fundația își poate constitui filiale, ca structuri teritoriale, pe baza
hotărârii consiliului director, prin care le este alocat patrimoniul.
(2)
Filiala este condusă de un consiliu director propriu, alcătuit din cel puțin 3
membri.
(3)
Dispozițiile art. 13 alin. (2) și (4) se aplică în mod corespunzător.
Art.
19. -
(1)
Moștenitorii și creditorii personali ai fondatorilor au față de fundație
aceleași drepturi ca și în cazul oricărei alte liberalități făcute de fondator.
(2)
După înscrierea fundației în Registrul asociațiilor și fundațiilor, nici
fondatorii și nici moștenitorii lor nu pot revoca actul constitutiv.
De
asemenea, după înscriere, actul constitutiv nu mai poate fi atacat nici de către
creditorii personali ai fondatorilor.
(3)
Dacă fundația dobândește personalitate juridică după decesul fondatorului,
efectele liberalităților făcute în favoarea fundației anterior constituirii ei
se vor produce de la data actului constitutiv, pentru fundațiile înființate prin
acte între vii, iar pentru fundațiile înființate prin testament, de la data
morții testatorului.
CAPITOLUL
III
Organizarea și funcționarea asociațiilor și a fundațiilor
Secțiunea
1
Organizarea și funcționarea asociației
Art.
20. -
Organele asociației sunt:
a)
adunarea generală;
b)
consiliul director;
c)
cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art.
21. -
(1)
Adunarea generală este organul de conducere, alcătuit din totalitatea
asociaților.
(2)
Competența adunării generale cuprinde:
a)
stabilirea strategiei și a obiectivelor generale ale asociației;
b)
aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli și a bilanțului contabil;
c)
alegerea și revocarea membrilor consiliului director;
d)
alegerea și revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
f)
modificarea actului constitutiv și a statutului;
g)
dizolvarea și lichidarea asociației, precum și stabilirea destinației bunurilor
rămase după lichidare;
h)
orice alte atribuții prevăzute în lege sau în statut.
(3)
Schimbarea sediului poate fi hotărâtă de către consiliul director, dacă această
atribuție este prevăzută expres în statut.
(4)
Adunarea generală se întrunește cel puțin o dată pe an și are drept de control
permanent asupra organelor prevăzute la art. 20 lit. b) și c).
(5)
Regulile privind organizarea și funcționarea adunării generale se stabilesc prin
statut.
Art.
22.
- (1)
Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii adunării generale, este
interesat personal sau prin soțul său, ascendenții sau descendenții săi, rudele
în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va
putea lua parte la deliberare și nici la vot.
(2)
Asociatul care încalcă dispozițiile alin. (1) este răspunzător de daunele
cauzate asociației dacă fără votul său nu s-ar fi putut obține majoritatea
cerută.
Art.
23. -
(1)
Hotărârile luate de adunarea generală în limitele legii, ale actului constitutiv
și ale statutului sunt obligatorii chiar și pentru membrii asociați care nu au
luat parte la adunarea generală sau au votat împotrivă.
(2)
Hotărârile adunării generale, contrare legii, actului constitutiv sau
dispozițiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiție de către oricare
dintre membrii asociați care nu au luat parte la adunarea generală sau care au
votat împotrivă și au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de
ședință, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoștință despre hotărâre
sau de la data când a avut loc ședința, după caz.
(3)
Cererea de anulare se soluționează în camera de consiliu de către judecătoria în
circumscripția căreia asociația își are sediul. Hotărârea
instanței este supusă numai recursului.
Art.
24. -
(1)
Consiliul director asigură punerea în executare a hotărârilor adunării generale.
El poate fi alcătuit și din persoane din afara asociației, în limita a cel mult
o pătrime din componența sa.
(2)
În exercitarea competenței sale, consiliul director:
a)
prezintă adunării generale raportul de activitate pe perioada anterioară,
executarea bugetului de venituri și cheltuieli, bilanțul contabil, proiectul
bugetului de venituri și cheltuieli și proiectul programelor asociației;
b)
încheie acte juridice în numele și pe seama asociației;
c)
aprobă organigrama și politica de personal ale asociației, dacă prin statut nu
se prevede altfel;
d)
îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de adunarea
generală.
(3)
Regulile generale privind organizarea și funcționarea consiliului director se
stabilesc prin statut. Consiliul director își poate elabora un regulament intern
de funcționare.
(4)
Nu poate fi membru al consiliului director, iar dacă era, pierde această
calitate orice persoană care ocupă o funcție de conducere în cadrul unei
instituții publice, dacă asociația respectivă are ca scop sprijinirea
activității acelei instituții publice.
Art.
25.
- Dispozițiile art. 22 se aplică în mod corespunzător și membrilor consiliului
director. Deciziile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv
sau statutului asociației pot fi atacate în justiție, în condițiile prevăzute la
art. 23.
Art.
26.
- Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcții
executive, inclusiv persoane care nu au calitatea de asociat ori sunt străine de
asociație, pentru a exercita atribuțiile prevăzute la art. 24 alin. (2) lit. b)
și d).
Art.
27.
- (1)
Actul constitutiv poate prevedea numirea unui cenzor sau a unei comisii de
cenzori.
(2)
Dacă numărul asociaților este mai mare de 15, numirea unui cenzor este
obligatorie. Acesta poate fi o persoană din afara asociației.
(3)
În cazul în care asociația nu are obligația numirii unui cenzor, fiecare dintre
asociați care nu este membru al consiliului director poate exercita dreptul de
control.
Art.
271.
- (1)
Pentru asociațiile cu mai mult de 100 de membri înscriși până la data întrunirii
ultimei adunări generale, controlul financiar intern se exercită de către o
comisie de cenzori.
(2)
Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii
consiliului director nu pot fi cenzori.
(3)
Cel puțin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert
contabil, în condițiile legii.
(4)
Regulile generale de organizare și funcționare a comisiei de cenzori se aprobă
de adunarea generală. Comisia de cenzori își poate elabora un regulament intern
de funcționare.
Art.
272. -
În realizarea competenței sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:
a)
verifică modul în care este administrat patrimoniul asociației;
b)
întocmește rapoarte și le prezintă adunării generale;
c)
poate participa la ședințele consiliului director, fără drept de vot;
d)
îndeplinește orice alte atribuții prevăzute în statut sau stabilite de adunarea
generală.
Secțiunea
a 2-a
Organizarea și funcționarea fundației
Art.
28. -
Organele fundației sunt:
a)
consiliul director;
b)
cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori.
Art.
29. -
(1)
Consiliul director al fundației este organul de conducere și de administrare al
acesteia.
(2)
Consiliul director asigură realizarea scopului și obiectivelor fundației,
exercitând următoarele atribuții:
a)
stabilirea strategiei generale și a programelor fundației;
b)
aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli și a bilanțului contabil;
c)
alegerea și revocarea cenzorului sau, după caz, a membrilor comisiei de cenzori;
d)
înființarea de filiale;
e)
încheierea de acte juridice, în numele și pe seama fundației;
f)
executarea bugetului de venituri și cheltuieli;
g)
aprobarea organigramei și a strategiei de personal ale fundației;
h)
modificarea statutului fundației;
i)
îndeplinirea oricăror alte atribuții prevăzute în lege sau în statut.
(3)
Regulile generale privind organizarea și funcționarea consiliului director se
stabilesc prin statut. Consiliul director își poate elabora un regulament intern
de funcționare.
(4)
Dispozițiile art. 22 și 24 alin. (4) se aplică în mod corespunzător și în ceea
ce privește membrii consiliului director. Deciziile contrare legii, actului
constitutiv sau statutului fundației pot fi atacate în justiție, în condițiile
prevăzute la art. 23, de fondator sau de oricare dintre membrii consiliului
director care a lipsit sau a votat împotrivă și a cerut să se insereze aceasta
în procesul-verbal de ședință.
(5)
Schimbarea scopului fundației se face numai de către fondator sau de majoritatea
fondatorilor în viață. Dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în viață,
schimbarea scopului fundației se face numai cu întrunirea votului a patru
cincimi din numărul membrilor consiliului director.
(6)
În toate cazurile, schimbarea scopului fundației se poate face numai dacă acesta
a fost realizat în totalitate sau în parte ori dacă acesta nu mai poate fi
îndeplinit.
(7)
Prevederile art. 26 se aplică în mod corespunzător în privința atribuțiilor
prevăzute la alin. (2) lit. e) și i).
Art.
30.
- (1)
Consiliul director se compune din cel puțin 3 membri desemnați de fondator sau,
după caz, de fondatori, la momentul constituirii fundației.
(2)
În cazul în care, pe parcursul funcționării fundației, componența consiliului
director nu se poate modifica în condițiile stabilite de statut, instanța
prevăzută la art. 17 va desemna, pe cale de ordonanță președințială, la cererea
oricărei persoane interesate, persoanele care vor intra în componența
consiliului director.
Art.
31.
- (1)
Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri.
(2)
Dispozițiile art. 27 se aplică în mod corespunzător.
Art.
32.
- În cazul în care actul constitutiv nu cuprinde componența nominală a celor
dintâi organe ale fundației, ci numai regulile stabilite de fondatori pentru
desemnarea membrilor acestora și dacă nici unul dintre fondatori nu mai este în
viață la data constituirii fundației, dispozițiile art. 30 alin. (2) se aplică
în mod corespunzător.
CAPITOLUL
IV
Modificarea actului constitutiv și a statutului
asociației sau fundației
Art.
33.
- (1)
Modificarea actului constitutiv sau a statutului asociației se face prin
înscrierea modificării în Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa
judecătoriei în a cărei circumscripție teritorială își are sediul asociația, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 8-12.
(2)
Cererea de înscriere a modificării va fi însoțită de hotărârea adunării
generale, iar în cazul modificării sediului, de hotărârea consiliului director.
(3)
Despre schimbarea sediului se va face mențiune, dacă este cazul, atât în
Registrul asociațiilor și fundațiilor aflat la grefa judecătoriei vechiului
sediu, cât și în cel aflat la grefa judecătoriei noului sediu. În acest scop, o
copie a încheierii prin care s-a dispus schimbarea sediului va fi comunicată din
oficiu judecătoriei în circumscripția căreia asociația urmează să-și aibă noul
sediu.
Art.
34. -
Dispozițiile art. 33 se aplică în mod corespunzător în cazul modificării actului
constitutiv sau a statutului fundației.
Art.
341. -
(1)
Fuziunea se face prin absorbția unei asociații de către o altă asociație sau
prin contopirea a două ori mai multe asociații pentru a alcătui o asociație
nouă.
(2)
Divizarea se face prin împărțirea întregului patrimoniu al unei asociații care
își încetează existența între două sau mai multe asociații existente ori care
iau astfel ființă.
(3)
Dispozițiile alin. (1) și (2) se aplică și în cazul fuziunii sau divizării unei
fundații.
Art.
342. -
(1)
În cazul asociațiilor, decizia de fuziune sau de divizare se ia prin hotărârea a
cel puțin două treimi din numărul total al membrilor organului de conducere.
(2)
În cazul fundațiilor, dispozițiile art. 29 alin. (5) se aplică în mod
corespunzător.
Art.
343. -
Dispozițiile art. 39-44 din Decretul nr.
31/1954 privitor la persoanele fizice și persoanele juridice se
aplică în mod corespunzător.
CAPITOLUL
V
Federația
Art.
35. -
(1)
Două sau mai multe asociații sau fundații se pot constitui în federație.
(2)
Federațiile dobândesc personalitate juridică proprie și funcționează în
condițiile prevăzute de prezenta ordonanță pentru asociațiile fără scop
patrimonial, condiții care li se aplică în mod corespunzător, cu excepțiile
stabilite în prezentul capitol.
(3)
Cererea de înscriere se soluționează de tribunalul în circumscripția căruia
federația urmează să își aibă sediul.
Art.
36. -
(1)
Federația devine persoană juridică din momentul înscrierii sale în Registrul
federațiilor aflat la grefa tribunalului prevăzut la art. 35 alin. (3).
(2)
Asociațiile sau fundațiile care constituie o federație își păstrează propria
personalitate juridică, inclusiv propriul patrimoniu.
Art.
37. -
(1)
În cazul dizolvării federațiilor, dacă nu se prevede altfel în lege sau în
statut, bunurile rămase în urma lichidării se transmit, în cote egale, către
persoanele juridice constituente.
(2)
Dispozițiile alin. (1) se aplică prin asemănare și în cazul retragerii din
federație a unei asociații sau fundații.
(3)
Retragerea din federație se poate face numai în urma aprobării de către cenzori
sau experți independenți a unui raport cu privire la exercițiul financiar.
CAPITOLUL
VI
Asociațiile, fundațiile și federațiile recunoscute
ca fiind de utilitate
publică
Art.
38. -
(1) O
asociație sau o fundație poate fi recunoscută de Guvernul României ca fiind de
utilitate publică dacă sunt întrunite cumulativ următoarele condiții:
a)
activitatea acesteia se desfășoară în interes general sau al unor colectivități,
după caz;
b)
funcționează de cel puțin 3 ani;
c)
prezintă un raport de activitate din care să rezulte desfășurarea unei
activități anterioare semnificative, prin derularea unor programe ori proiecte
specifice scopului său, însoțit de situațiile financiare anuale și de bugetele
de venituri și cheltuieli pe ultimii 3 ani anteriori datei depunerii cererii
privind recunoașterea statutului de utilitate publică;
d)
valoarea activului patrimonial pe fiecare dintre cei 3 ani anteriori în parte
este cel puțin egală cu valoarea patrimoniului inițial.
Art.
381. -
În sensul prezentei ordonanțe, prin utilitate publică se înțelege orice
activitate care se desfășoară în domenii de interes public general sau al unor
colectivități.
Art.
39.
- (1)
Recunoașterea unei asociații sau fundații de utilitate publică se face prin
hotărâre a Guvernului. În acest scop, asociația sau fundația interesată
adresează o cerere Secretariatului General al Guvernului, care o înaintează, în
termen de 15 zile, ministerului sau organului de specialitate al administrației
publice centrale în a cărui sferă de competență își desfășoară activitatea.
(11)
Cererea prevăzută la alin. (1) va fi însoțită, pe lângă dovada îndeplinirii
condițiilor prevăzute la art. 38 alin. (1), de următoarele documente:
a)
copii de pe actul constitutiv și de pe statutul asociației sau fundației;
b)
copie de pe dovada dobândirii personalității juridice;
c)
dovada privind bonitatea asociației sau fundației, emisă de banca la care are
deschis contul;
d)
copie de pe dovada privind situația juridică a sediului asociației sau
fundației;
e)
numele și adresa persoanelor fizice, respectiv denumirea și sediul persoanelor
juridice, cu care asociația sau fundația colaborează în mod frecvent în vederea
realizării obiectului său de activitate pentru care aceasta solicită
recunoașterea statutului de utilitate publică.
(2)
Conflictele de competență apărute între autoritățile publice prevăzute la alin.
(1) privind înregistrarea cererii se soluționează, la sesizarea oricăreia dintre
părți, de către Secretariatul General al Guvernului, în termen de 5 zile de la
data înregistrării sesizării.
(3)
În vederea stabilirii autorității prevăzute la alin. (1), persoanele interesate
sunt obligate să pună la dispoziție Secretariatului General al Guvernului toate
informațiile necesare rezolvării cererii.
Art.
40.
- (1)
Autoritatea administrativă competentă este obligată ca, în termen de 60 de zile,
să examineze cererea și îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege. În cazul în
care constată îndeplinirea acestor condiții, autoritatea administrativă
competentă va propune Guvernului României recunoașterea. În caz contrar aceasta
va transmite persoanelor juridice solicitante un răspuns motivat, în termen de
30 de zile de la data luării deciziei.
(2)
În cel mult 90 de zile de la data depunerii cererii prevăzute la alin. (1),
precum și a tuturor documentelor necesare luării deciziei, Guvernul României
decide asupra propunerii de recunoaștere. Dacă propunerea se respinge, soluția
va fi comunicată asociației sau fundației de către autoritatea administrativă la
care s-a înregistrat cererea de recunoaștere, în termen de 120 de zile de la
data depunerii cererii și a documentelor necesare luării deciziei.
Art.
41. -
Recunoașterea utilității publice conferă asociației sau fundației următoarele
drepturi și obligații:
a)
dreptul de a i se atribui în folosință gratuită bunurile proprietate publică;
b)
Abrogat;
c)
dreptul de a menționa în toate documentele pe care le întocmește că asociația
sau fundația este recunoscută ca fiind de utilitate publică;
d)
obligația de a menține cel puțin nivelul activității și performanțele care au
determinat recunoașterea;
e)
obligația de a comunica autorității administrative competente orice modificări
ale actului constitutiv și ale statutului, precum și rapoartele de activitate și
situațiile financiare anuale; autoritatea administrativă are obligația să
asigure consultarea acestor documente de către orice persoană interesată;
f)
obligația de a publica, în extras, în termen de 3 luni de la încheierea anului
calendaristic, rapoartele de activitate și situațiile financiare anuale în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, precum și în Registrul național al
persoanelor juridice fără scop patrimonial. Modelul extrasului situațiilor
financiare se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice.
Art.
42.
- (1)
Recunoașterea utilității publice se face pe durată nedeterminată.
(2)
În cazul în care asociația sau fundația nu mai îndeplinește una sau mai multe
dintre condițiile care au stat la baza recunoașterii utilității publice,
Guvernul, la propunerea autorității administrative competente sau a Ministerului
Justiției, va retrage actul de recunoaștere.
(3)
Retragerea va interveni și în situația neîndeplinirii obligațiilor prevăzute la
art. 41.
(4)
Împrejurările prevăzute la alin. (2) și (3) pot fi sesizate autorității
administrative competente, Ministerului Justiției sau Guvernului de către orice
persoană fizică sau persoană juridică interesată.
Art.
43. -
(1)
În evidențele contabile ale asociației sau fundației se vor înregistra separat
bunurile achiziționate sau edificate din bani publici. În cazul dizolvării
asociației sau fundației recunoscute ca fiind de utilitate publică, bunurile
provenite din resurse bugetare și rămase în urma lichidării se vor repartiza,
prin hotărâre a Guvernului, către alte asociații ori fundații cu scop similar
sau către instituții publice cu același obiect de activitate.
(2)
În cazul dizolvării, celelalte bunuri rămase în patrimoniul asociației sau
fundației vor fi repartizate conform dispozițiilor art. 60.
Art.
44. -
Litigiile referitoare la recunoașterea utilității publice a asociațiilor și
fundațiilor se soluționează potrivit Legii contenciosului administrativ
nr.
554/2004.
Art.
45. -
(1)
Dispozițiile prezentului capitol referitoare la condițiile recunoașterii
statutului de utilitate publică, precum și la drepturile și obligațiile
asociațiilor sau fundațiilor recunoscute ca fiind de utilitate publică se aplică
în mod corespunzător și federațiilor.
(2) O
federație poate fi recunoscută de Guvernul României ca fiind de utilitate
publică dacă cel puțin două treimi din numărul asociațiilor și fundațiilor care
o alcătuiesc sunt recunoscute ca fiind de utilitate publică.
CAPITOLUL
VII
Veniturile
Art.
46. -
(1)
Veniturile asociațiilor sau federațiilor provin din:
a)
cotizațiile membrilor;
b)
dobânzile și dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiții
legale;
c)
dividendele societăților comerciale înființate de asociații sau de federații;
d)
venituri realizate din activități economice directe;
e)
donații, sponsorizări sau legate;
f)
resurse obținute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale;
g)
alte venituri prevăzute de lege.
(2)
Veniturile fundațiilor sunt cele prevăzute la alin. (1) lit. b)-g).
Art.
47. -
Asociațiile, fundațiile și federațiile pot înființa societăți comerciale.
Dividendele obținute de asociații, fundații și federații din activitățile
acestor societăți comerciale, dacă nu se reinvestesc în aceleași societăți
comerciale, se folosesc în mod obligatoriu pentru realizarea scopului
asociației, fundației sau federației.
Art.
48. -
Asociațiile, fundațiile și federațiile pot desfășura orice alte activități
economice directe dacă acestea au caracter accesoriu și sunt în strânsă legătură
cu scopul principal al persoanei juridice.
CAPITOLUL
VIII
Relațiile cu autoritățile publice
Art.
49.
- (1)
Autoritățile administrației publice locale vor sprijini persoanele juridice
constituite în temeiul prezentei ordonanțe prin:
a)
punerea la dispoziția acestora, în funcție de posibilități, a unor spații pentru
sedii, în condițiile legii;
b)
atribuirea, în funcție de posibilități, a unor terenuri în scopul ridicării de
construcții necesare desfășurării activității lor.
(2)
Autoritățile administrației publice locale întocmesc liste de prioritate pentru
atribuirea imobilelor prevăzute la alin. (1). Listele de prioritate se
realizează pe baza unor proceduri de evaluare cuprinzând în mod explicit
criteriile folosite. Autoritățile au obligația de a face publice aceste
proceduri înainte de utilizarea lor.
Art.
50. -
Autoritățile publice sunt obligate să pună la dispoziția asociațiilor,
fundațiilor și federațiilor informațiile de interes public, în condițiile legii.
Art.
51.
- (1)
În cadrul Camerelor Parlamentului, Administrației Prezidențiale, aparatului de
lucru al Guvernului, instituției Avocatul Poporului, autorităților
administrative autonome, ministerelor, al celorlalte organe de specialitate ale
administrației publice centrale și autorităților administrației publice locale
funcționează structuri pentru relația cu mediul asociativ. Acolo unde asemenea
structuri lipsesc, ele se vor constitui.
(2)
Autoritățile publice menționate la alin. (1) se vor consulta cu reprezentanții
asociațiilor și fundațiilor care își desfășoară activitatea în sfera lor de
competență, în vederea stabilirii unor programe sau activități comune.
Art.
52. -
(1)
După constituirea lor, asociațiile, fundațiile și federațiile interesate vor
solicita autorităților administrative autonome, ministerelor, celorlalte organe
de specialitate ale administrației publice centrale și autorităților
administrației publice locale să fie luate în evidența acestora, în funcție de
domeniul în care activează.
(2)
Autoritățile publice prevăzute la alin. (1)
sunt obligate să țină evidența asociațiilor și fundațiilor care li s-au adresat
în acest scop.
(3)
Conflictele de competență apărute între autoritățile publice prevăzute la alin.
(1) privind luarea în evidență se soluționează, la cererea oricăreia dintre
părți, de către Secretariatul General al Guvernului în termen de 5 zile de la
data sesizării. Dispozițiile art. 39 alin. (3) se aplică în mod corespunzător.
(4)
În toate cazurile, Ministerul Justiției va comunica, spre informare,
autorităților publice competente prevăzute la alin. (1) copii de pe hotărârile
judecătorești rămase irevocabile, precum și de pe înscrisurile doveditoare, în
termen de 5 zile de la primirea documentelor prevăzute la art. 74.
Art.
53.
- Litigiile născute în legătură cu aplicarea dispozițiilor prezentului capitol
se soluționează în conformitate cu Legea nr. 554/2004.
CAPITOLUL
IX
Dizolvarea și lichidarea
Secțiunea
1
Dizolvarea
Art.
54. -
(1)
Asociațiile și federațiile se dizolvă:
b)
prin hotărârea judecătoriei sau a tribunalului, după caz;
c)
prin hotărârea adunării generale.
a)
de drept;
b)
prin hotărârea judecătoriei.
Art.
55.
- (1)
Asociația se dizolvă de drept prin:
a)
împlinirea duratei pentru care a fost constituită;
b)
realizarea sau, după caz, imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost
constituită, dacă în termen de 3 luni de la constatarea unui astfel de fapt nu
se produce schimbarea acestui scop;
c)
imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director în
conformitate cu statutul asociației, dacă această situație durează mai mult de
un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generală sau, după caz,
consiliul director trebuia să se constituie;
d)
reducerea numărului de asociați sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost
complinit timp de 3 luni.
(2)
Constatarea dizolvării se realizează prin hotărârea judecătoriei în a cărei
circumscripție se află sediul asociației, la cererea oricărei persoane
interesate.
Art.
56. -
(1)
Asociația se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, la cererea oricărei persoane
interesate:
a)
când scopul sau activitatea asociației a devenit ilicită sau contrară ordinii
publice;
b)
când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare
ordinii publice;
c)
când asociația urmărește un alt scop decât cel pentru care s-a constituit;
d)
când asociația a devenit insolvabilă;
e)
în cazul prevăzut la art. 14.
(2)
Instanța competentă să hotărască dizolvarea este judecătoria în circumscripția
căreia asociația își are sediul.
Art.
57. -
Asociația se poate dizolva și prin hotărârea adunării generale. În termen de 15
zile de la data ședinței de dizolvare, hotărârea adunării generale se depune la
judecătoria în a cărei circumscripție teritorială își are sediul, pentru a fi
înscrisă în Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Art.
58. -
Fundația se dizolvă de drept în cazurile prevăzute la art. 55 alin. (1) lit. a)
și b), precum și în situația imposibilității constituirii consiliului director
în conformitate cu statutul fundației, dacă această situație durează mai mult de
un an de la data la care, potrivit statutului, consiliul director trebuia
constituit. Dispozițiile art. 55 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
Art.
59. -
Dizolvarea fundației prin hotărâre judecătorească se face în condițiile art. 56,
care se aplică în mod corespunzător, precum și în cazul nerespectării
dispozițiilor art. 15 alin. (3).
Art.
60. -
(1)
În cazul dizolvării asociației sau fundației, bunurile rămase în urma lichidării
nu se pot transmite către persoane fizice.
(2)
Aceste bunuri pot fi transmise către persoane juridice de drept privat sau de
drept public cu scop identic sau asemănător, printr-o procedură stabilită în
statutul asociației sau al fundației.
(3)
Dacă în termen de 6 luni de la terminarea lichidării lichidatorii nu au reușit
să transmită bunurile în condițiile alin. (2), precum și în cazul în care
statutul asociației sau al fundației nu prevede o procedură de transmitere a
bunurilor ori dacă prevederea este contrară legii sau ordinii publice, bunurile
rămase după lichidare vor fi atribuite de instanța competentă unei persoane
juridice cu scop identic sau asemănător.
(4)
În cazul în care asociația sau fundația a fost dizolvată pentru motivele
prevăzute la art. 56 alin. (1) lit. a) - c), bunurile rămase după lichidare vor
fi preluate de către stat, prin Ministerul Finanțelor, sau, după caz, de comuna
sau orașul în a cărui rază teritorială asociația sau fundația își avea sediul,
dacă aceasta din urmă era de interes local.
(5)
Data transmiterii bunurilor este cea a întocmirii procesului-verbal de
predare-preluare, dacă prin acesta nu s-a stabilit o dată ulterioară.
Secțiunea
a 2-a
Lichidarea
Art.
61.
- (1)
În cazurile de dizolvare prevăzute de art. 55, 56, 58 și 59, lichidatorii vor fi
numiți prin însăși hotărârea judecătorească.
(2)
În cazul dizolvării prevăzute de art. 57, lichidatorii vor fi numiți de către
adunarea generală, sub sancțiunea lipsirii de efecte juridice a hotărârii de
dizolvare.
(3)
În toate cazurile, mandatul consiliului director încetează o dată cu numirea
lichidatorilor.
(4)
Lichidatorii vor putea fi persoane fizice sau persoane juridice, autorizate în
condițiile legii.
Art.
62.
- (1)
Imediat după intrarea lor în funcție, lichidatorii vor face inventarul și vor
încheia un bilanț care să constate situația exactă a activului și pasivului
asociației sau ale fundației.
(2)
Lichidatorii sunt obligați să primească și să păstreze registrele și orice alte
acte ale asociației sau fundației. De asemenea, ei vor ține un registru cu toate
operațiunile lichidării în ordinea datei acestora.
(3)
Lichidatorii își îndeplinesc mandatul sub controlul cenzorilor.
Art.
63.
- (1)
Lichidatorii sunt obligați să continue operațiunile juridice în curs, să
încaseze creanțele, să plătească creditorii și, dacă numerarul este insuficient,
să transforme și restul activului în bani, procedând la vânzarea prin licitație
publică a bunurilor mobile și imobile.
(2)
Lichidatorii pot realiza numai acele operațiuni noi care sunt necesare
finalizării celor aflate în curs.
Art.
64.
- (1)
Suma cuvenită creditorului cunoscut care refuză să primească plata creanței sale
se va consemna în contul său.
(2)
Dacă plata creanței nu se poate face imediat sau atunci când creanța este
contestată, lichidarea nu se va declara terminată înainte de a se garanta
creditorii.
Art.
65.
- În orice caz, lichidatorii nu pot încheia operațiunile și nu pot remite celor
în drept contul gestiunii decât după expirarea unui termen de 6 luni de la
publicarea dizolvării asociației sau fundației.
Art.
66. -
Lichidatorii răspund solidar pentru daunele cauzate creditorilor din culpa lor.
Art.
67. -
Atât față de asociație sau fundație, cât și față de asociați sau, după caz,
fondatori, lichidatorii sunt supuși regulilor mandatului.
Art.
68. -
(1)
După terminarea lichidării, lichidatorii sunt obligați ca în termen de două luni
să depună bilanțul, registrul jurnal și un memorandum, declarând operațiunile de
lichidare la Registrul asociațiilor și fundațiilor al judecătoriei în a cărei
circumscripție teritorială își are sediul asociația sau fundația.
(2)
Lichidatorii sunt obligați să îndeplinească toate procedurile pentru publicarea
lichidării și radierea asociației sau fundației din Registrul asociațiilor și
fundațiilor.
(3)
Publicarea lichidării se face prin afișarea la ușa instanței în a cărei
circumscripție teritorială își are sediul persoana juridică, în termen de două
luni de la terminarea lichidării.
Art.
69.
- Dacă în termen de 30 de zile libere de la depunerea bilanțului nu se
înregistrează nici o contestație, bilanțul se consideră definitiv aprobat și
lichidatorii, cu autorizarea judecătoriei, vor remite celor în drept bunurile și
sumele rămase de la lichidare, împreună cu toate registrele și actele asociației
sau fundației și ale lichidării. Numai după aceasta lichidatorii vor fi
considerați descărcați și li se va elibera, în acest scop, un act constatator.
Art.
70.
- (1)
Contestațiile la bilanțul lichidatorilor se pot formula de orice persoană
interesată la judecătoria în a cărei circumscripție teritorială se află sediul
persoanei juridice lichidate.
(2)
Toate contestațiile se soluționează printr-o singură hotărâre. Sentința
pronunțată de judecătorie este executorie și este supusă numai recursului.
(3)
După terminarea lichidării, lichidatorii trebuie să ceară radierea asociației
sau fundației din Registrul asociațiilor și fundațiilor.
Art.
71.
- (1)
Asociația sau fundația încetează a ființa la data radierii din Registrul
asociațiilor și fundațiilor.
(2)
Radierea se face în baza actului constatator eliberat lichidatorilor, în
condițiile prevăzute la art. 69, prin care se atestă descărcarea acestora de
obligațiile asumate.
Art.
72. -
Dispozițiile prezentului capitol referitoare la dizolvarea și lichidarea
asociațiilor și fundațiilor se aplică, în mod corespunzător, și în privința
dizolvării și lichidării federațiilor. Instanța competentă este tribunalul în a
cărui circumscripție teritorială se află sediul federației supuse dizolvării și
lichidării.
CAPITOLUL
X
Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial
Art.
73. -
(1)
Se constituie Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial -
asociații, fundații și federații -, denumit în continuare Registrul național, în
scopul evidenței centralizate a acestora.
(2)
Registrul național se ține de Ministerul Justiției prin direcția de
specialitate.
Art.
74.
- (1)
În scopul constituirii și funcționării Registrului național, instanțele
judecătorești sunt obligate ca, din oficiu, să comunice Ministerului Justiției
copii de pe hotărârile judecătorești rămase irevocabile privind constituirea,
modificarea și încetarea oricărei asociații, fundații sau federații, precum și
de pe înscrisurile doveditoare, în termen de 3 zile de la data rămânerii
irevocabile a fiecărei hotărâri judecătorești.
(2)
Asociațiile și fundațiile recunoscute ca fiind de utilitate publică sunt
obligate să comunice Ministerului Justiției, în extras, copii de pe rapoartele
de activitate și situațiile financiare anuale, însoțite de dovada eliberată de
Regia Autonomă «Monitorul Oficial» că s-a solicitat publicarea acestora și în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Art.
75. -
(1)
Registrul național al persoanelor juridice fără scop patrimonial este public.
(2)
Ministerul Justiției este obligat să elibereze, pe cheltuiala persoanei
solicitante, copii certificate de pe înregistrările efectuate în Registrul
național și de pe înscrisurile doveditoare.
(3)
Înscrisurile prevăzute la alin. (2) pot fi cerute și eliberate și prin
corespondență.
(4)
Datele din Registrul național pot fi redate și arhivate și sub formă de
înregistrări pe microfilme și pe suporturi accesibile echipamentelor de
prelucrare automată a datelor.
CAPITOLUL
XI
Dispoziții privind persoanele juridice străine fără scop patrimonial
Art.
76.
- (1)
Persoanele juridice străine fără scop patrimonial pot fi recunoscute în România,
sub condiția reciprocității, pe baza aprobării prealabile a Guvernului, prin
înscrierea în Registrul asociațiilor și fundațiilor de la grefa Tribunalului
București, dacă sunt valabil constituite în statul a cărui naționalitate o au,
iar scopurile lor statutare nu contravin ordinii publice din România.
(2)
În acest scop, reprezentanții persoanelor juridice străine trebuie să atașeze la
cererea de înscriere următoarele documente, în copii autentificate și traduceri
legalizate:
a)
actul de constituire în statul a cărui naționalitate o au persoanele juridice
străine;
b)
statutul (în măsura în care există ca act de sine stătător);
c)
hotărârea organului de conducere a acelei persoane juridice, prin care se
solicită recunoașterea în România;
d)
statutul viitoarei reprezentanțe în România a acelei persoane juridice,
cuprinzând prevederi referitoare la sediu, la capacitatea juridică și la
persoanele care reprezintă persoana juridică străină;
e)
hotărârea Guvernului României de aprobare a cererii de recunoaștere în România a
persoanei juridice solicitante.
(3)
Dispozițiile art. 8-12 și ale art. 81 se aplică în mod corespunzător.
Art.
77. -
(1)
Asociațiile și fundațiile constituite ca persoane juridice române de către
persoane fizice sau juridice străine pot dobândi pe întreaga durată de
funcționare dreptul de proprietate și orice alte drepturi reale asupra
terenurilor necesare pentru realizarea scopului pentru care au fost constituite.
(2)
În cazul dizolvării și lichidării asociațiilor și fundațiilor prevăzute la alin.
(1),
lichidatorii au obligația înstrăinării terenurilor în termen de cel mult un an,
numai către persoane care au capacitatea juridică de a dobândi astfel de bunuri.
Termenul de un an se calculează de la data rămânerii irevocabile a hotărârii
judecătorești prin care se constată ori se dispune dizolvarea sau, după caz, de
la data hotărârii de dizolvare voluntară.
(3)
În cazul nerespectării termenului de un an pentru înstrăinarea terenurilor
prevăzute la alin. (2), instanța competentă va dispune vânzarea acestora prin
licitație publică.
(4)
În toate cazurile, bunurile rămase după lichidare, inclusiv terenurile
neînstrăinate în condițiile alin. (2) și (3) se atribuie cu respectarea
dispozițiilor art. 60.
CAPITOLUL
XII
Dispoziții tranzitorii și finale
Art.
78.
- Prezenta ordonanță intră în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
79.
- În termenul prevăzut la art. 78 Ministerul Justiției:
a)
va elabora și va adopta Regulamentul privind organizarea Registrului
asociațiilor și fundațiilor, Registrului federațiilor, precum și a Registrului
național al persoanelor juridice fără scop patrimonial, care va cuprinde și
prevederi privind accesul la acest registru al persoanelor juridice de drept
public, al persoanelor juridice de drept privat, precum și al persoanelor
fizice;
b)
va stabili forma și conținutul certificatelor de înscriere prevăzute la art. 12
alin. (1) și la art. 17 alin. (3), precum și condițiile de eliberare a dovezii
menționate la art. 7 alin. (2) lit. d).
Art.
80.
- Dispozițiile Decretului nr.
31/1954
privind persoanele fizice și persoanele juridice se aplică, în mod
corespunzător, și asociațiilor și fundațiilor, cu excepția acelor dispoziții
care sunt contrare reglementărilor stabilite prin prezenta ordonanță.
Art.
81.
- În privința asociațiilor și fundațiilor care au calitatea de persoane juridice
străine sunt și rămân aplicabile dispozițiile art. 43 și următoarele din Legea
nr.
105/1992
cu privire la reglementarea raporturilor de drept internațional privat.
Art.
82.
- Cererile de autorizare a înființării asociațiilor, fundațiilor, federațiilor
sau uniunilor de persoane, aflate în curs de soluționare pe rolul instanțelor de
judecată legal învestite la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, vor
continua să fie soluționate de acele instanțe.
Art.
83.
- (1)
Asociațiile și fundațiile constituite, până la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanțe, în condițiile Legii nr.
21/1924
pentru persoanele juridice (Asociații și Fundații) își păstrează personalitatea
juridică legal dobândită. Acestor asociații și fundații li se aplică, de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, regimul juridic prevăzut de aceasta.
(2)
Uniunile, federațiile sau grupările de persoane juridice, astfel cum sunt
reglementate de Legea nr. 21/1924, își păstrează personalitatea juridică și, de
la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, li se va aplica regimul
juridic al federațiilor prevăzut de aceasta din urmă.
Art.
84.
- (1)
În termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe registrele
persoanelor juridice, aflate la grefa tribunalelor în circumscripțiile cărora
funcționează persoanele juridice de drept privat prevăzute de Legea nr. 21/1924
vor fi transmise judecătoriilor în ale căror circumscripții teritoriale acestea
își au sediul.
(2)
În același termen, registrele uniunilor și federațiilor, aflate la grefa
curților de apel în circumscripțiile cărora funcționează uniunile și federațiile
prevăzute de Legea nr. 21/1924, vor fi transmise tribunalelor în
circumscripțiile cărora acestea își au sediul.
(3)
În vederea constituirii Registrului național prevăzut la art. 73, în termenul
menționat la alin. (1), instanțele judecătorești sunt obligate să transmită
Ministerului Justiției copii de pe registrele asociațiilor și fundațiilor,
precum și de pe registrele uniunilor și federațiilor, aflate la grefa acestora.
Art.
85.
- Persoanele juridice de utilitate publică - asociații, fundații sau alte
organizații de acest fel - înființate prin legi, ordonanțe, decrete-lege,
hotărâri ale Guvernului sau prin orice alte acte de drept public nu intră sub
incidența prevederilor prezentei ordonanțe, ci rămân supuse reglementărilor
speciale care stau la baza înființării și funcționării lor.
Art.
86.
- Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se abrogă Legea
nr.
21/1924
pentru persoanele juridice (Asociații și Fundații), publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 27 din 6 februarie 1924, cu modificările
ulterioare, precum și orice alte dispoziții contrare.
Art. II. - Asociatiile, fundatiile,
uniunile, federatiile si gruparile de persoane juridice care nu poseda
certificatul prevazut la art. 12 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 vor solicita eliberarea acestuia
in termen de un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi.